Witamina C dla zdrowia zębów i dziąseł

Witaminy to związki chemiczne, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Można też powiedzieć, że każda z witamin ma określony obszar działania. Słyszysz witamina C, myślisz odporność i walka z przeziębieniem? Słusznie - jednak to nie wszystko, czemu służy.

Po pierwsze witamina C pomaga w utracie wagi! Jej zażywanie pomaga spalić tłuszcz i pozbyć się zbędnych kalorii - spalanie tłuszczu będzie większe, jeśli dostarczymy organizmowi odpowiednią ilość tej witaminy. W procesie spalania tłuszczu udział bierze karnityna, która przekształca go w energię, ale by to mogło się wydarzyć, nasz organizm musi otrzymać właśnie witaminę C, która pobudza karnitynę do działania.

Należy pamiętać, że musimy sami zadbać o uzupełnienie naszej diety produktami bogatymi w witaminę C - nasz organizm nie jest w stanie sam jej produkować. Z tego też powodu, dietetycy namawiają nas na włączenie owoców i warzyw do diety. Bogate w witaminę C są zielone warzywa liściaste (sałata, szpinak), natka pietruszki, kiszona kapusta, pomidory, papryka, truskawki, ziemniaki, czarna porzeczka, dzika róża czy czarny bez.

Po drugie witamina C przyspiesza gojenie się ran! Pomaga w leczeniu astmy, a nawet zaćmy. Chroni również przed niektórymi postaciami nowotworów i chorobą wieńcową.

Witamina C ma też właściwości pomagające zapobiegać osteoporozie zapewniając odpowiednią mineralizację kości. A mówiąc o kościach, warto również zwrócić uwagę na jej dobroczynny wpływ na stan zdrowia zębów. Witamina C chroni jamę ustną przed całym szeregiem chorób oraz reguluje prawidłowy wzrost zębów u dzieci i proces wytwarzania szkliwa. Łagodzi i wspomaga leczenie stanów zapalnych dziąseł, a jej właściwości przeciwutleniające sprawiają, że ułatwia tworzenie się tkanki łącznej w dziąsłach. To właśnie witamina C zalicza się do grupy najsilniejszych naturalnych antyoksydantów. Chroni przyzębie przed wolnymi rodnikami, które mogą powodować niszczenie komórek oraz bierze udział w syntezie kolagenu - substancji współtworzącej m.in. dziąsła, włókna ozębnej, zębinę i kości zapewniając tym samym ich właściwą gęstość.

Istnieją badania, które udowodniły związek między niskim poziomem witaminy C w osoczu, a ryzykiem rozwoju zapalenia przyzębia. Wprowadzenie do diety pacjentów z zapaleniem dziąseł jednego grejpfruta dziennie przez okres około dwóch tygodni, spowodowało znaczny wzrost poziomu witaminy C w ich organizmie oraz obniżenie częstotliwości krwawienia z dziąseł.

Witamina C wpływa również na prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych, a jej niedobory sprawiają, że zęby są bardziej podatne na wystąpienie próchnicy. Dziąsła stają się blade i częściej krwawią. Witamina C wykazuje również działanie antybakteryjne co ma szczególne znaczenie przy wspomnianym już procesie gojenia się ran. Zbyt małe ilości tej witaminy utrudniają proces gojenia po zabiegach stomatologicznych takich jak ekstrakcja czy zabiegi implantologiczne oraz regenerację błon śluzowych po chorobach wirusowych i grzybiczych.

Jednak nie taka bezpieczna?

Witaminę C trudno przedawkować. Dzieci do 6 roku życia powinny przyjmować około 40-45mg na dobę, starsze dzieci i osoby dorosłe nawet do 60 mg na dobę. W okresie szczególnego ryzyka infekcji można przyjmować nawet 90mg witaminy C dziennie - jej nadmiar zostaje wydalony z moczem. Jedynie bardzo długie spożywanie o wiele wyższych dawek tej substancji może powodować objawy przedawkowania takie jak np. zaburzenia funkcjonowania układu nerwowego czy pokarmowego.

Są jednak przypadki, w których przyjmowanie witaminy C, pomimo jej dobrodziejstw, powinno być regulowane przez lekarza lub nawet zabronione. Dotyczy to przede wszystkim osób obłożnie chorych, których stan zdrowia nie pozwala na opuszczenie łóżka. W ich wypadku spożywanie witaminy C sprawia, że kwas askorbinowy łączy się z żelazem hemowym doprowadzając do anemii.

Warto też pamiętać o tym, że witamina C jest kwasem - może uszkodzić szkliwo naszych zębów w sytuacji, w której będziemy często spożywać soki owocowe. Po ich wypiciu zaleca się mycie zębów, by nie dopuścić do zbyt długiego kontaktu kwasu askorbinowego ze szkliwem.

Witamina C zapewnia nam zdrowie nie tylko w okresie jesiennym. Pamiętaj o jej przyjmowaniu przez cały rok.

Udostępnij