Zdrowa czy niezdrowa guma do żucia?

Czy żucie gumy faktycznie chroni nasze zęby przed próchnicą jak reklamują producenci?

 

Tak. To prawda. Gumy do żucia (tylko te bez cukru!) pomagają zachować zdrowie zębów i jamy ustnej oraz przywracają prawidłowe pH po posiłku.

Najlepiej, jeśli w składzie gumy znajduje się ksylitol - substancja słodząca, która hamuje wzrost bakterii powodujących uszkodzenia szkliwa i nieświeży oddech. Żucie gumy z ksylitolem zmniejsza ilość bakterii w jamie ustnej nawet o 75%!

Żucie jako czynność jest korzystne ponieważ zwiększa produkcję i przepływ śliny dzięki czemu mniej resztek pokarmowych pozostaje na zębach.

Co ważne - gumę powinno się żuć nie dłużej niż 10-15 minut! Dłuższy okres żucia może przyczyniać się do remineralizacji zębów.

Zdj. Google Grafika

Guma wpływa nie tylko zęby

Część gum zawiera w składzie dwutlenek tytanu, który ma wpływ na zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie jelit. Z kolei sztuczne słodziki zawarte w składzie oddziałują niekorzystnie na stan mikroflory jelitowej. Niektóre zawierają również substancje przeczyszczające lub powodujące wzdęcia, gazy, silne bóle brzucha, biegunki czy zaparcia. Co ciekawe - żucie gumy może przyspieszyć regenerację jelit po zabiegach chirurgicznych.

Inne wstępne badania traktują z kolei, że rezygnacja z żucia gumy może być skuteczną metodą na pozbycie się nawracających bólów głowy. O ich wywoływani posądza się sztuczne słodziki, ale nie zostało to jeszcze potwierdzone.

Żucie gumy może mieć za to pozytywny wpływ na różne aspekty funkcji poznawczych takich jak pamięć, koncentracja, zdolności intelektualne czy wykonawcze. Mówi się, że żucie gumy poprawia pamięć krótkotrwałą. Wciąż jednak brakuje jednoznacznego potwierdzenia naukowego tych hipotez.

Opracowanie na podstawie materiałów prasowych.

Udostępnij